Sunday, April 15, 2007

Vilka alternativ kan vi se till vetenskapen? Innebär dessa något problem för hur vi ska se på t.ex. behandling av sjuka? Kan det till och med vara far

Det finns idag ganska många alternativ till vetenskapen. Horoskop och healing är några av dessa. Många människor använder sig av sådana metoder istället för de bevisade vetenskaperna. I sig tror inte jag att dessa alternativbehandlingar är något större problem men det är när det börjar gå till överstyr som jag anser att det blir ett problem. Alternativa metoder till sjukvård, som till exempel healing, påstår sig vara vetenskaper men oftast så kan det inte bevisas att de fungerar. Om till exempel en flicka är riktigt sjuk och hennes föräldrar väljer att tro på till exempel healing istället för den "accepterade" vetenskapen, och hon dör, då är det ju farligt. Jag kan inte säga att healing inte fungerar men tills det är bevisat att det är sannolikt att det fungerar, kommer inte jag tro på det. Det är klart att man ska få välja vad man själv som individ vill tro på och på så sätt tycker jag det är bra att det finns alternativa metoder till vetenskap, men om människor väljer att tro på dessa istället för bevisad vetenskap så vet jag inte vart vi i dagens samhälle är påväg.

No comments: